بیمه اتومبیل

بطور کلی گروه بیمه اتومبیل جبران کننده خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی از جمله تصادف، آتش‌سوزی و سرقت به اتومبیل مورد بیمه، سرنشینان آن و اشخاص ثالث می‌باشد. علاوه بر موارد فوق شکست شیشه اتومبیل، دفاع از حقوق بیمه‌گذار در مراجع دادگستری و مراجعه به مسئول خسارت، کاهش بهای اتومبیل در اثر تصادف، توقف اتومبیل خسارت دیده در مدت تعمیر نیز با دریافت حق‌بیمه اضافی قابل بیمه شدن می‌باشد. خسارت‌هایی که در اثر حوادث اتومبیل متوجه اشخاص ثالث می‌شود به موجب بیمه نامه شخص ثالث مورد تامین قرار می‌گیرد. بیمه شخص ثالث جنبه اجباری دارد و تابع قانون و مقررات خاص خود می‌باشد.
بنابراین این گروه بیمه را می‌توان به دو بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث و سرنشین تقسیم کرد.

انواع بیمه اتومبیل

بیمه بدنه اتومبیل

  • بیمه بدنه
    بطور کلی گروه بیمه اتومبیل جبران کننده خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی از جمله تصادف، آتش‌سوزی و سرقت به اتومبیل مورد بیمه، سرنشینان آن و اشخاص ثالث می‌باشد. علاوه بر موارد فوق شکست شیشه اتومبیل، دفاع از حقوق بیمه‌گزار در مراجع دادگستری و مراجعه به مسئول خسارت، توقف اتومبیل خسارت دیده در مدت تعمیر نیز با دریافت حق‌بیمه اضافی قابل بیمه شدن می‌باشد
    خسارت‌هایی که در اثر حوادث اتومبیل متوجه اشخاص ثالث می‌شود به موجب بیمه‌نامه شخص ثالث مورد تامین قرار می‌گیرد. بیمه شخص ثالث جنبه اجباری دارد و تابع قانون و مقررات خاص خود می‌باشد. بنابراین این گروه بیمه را می‌توان به سه گروه زیر تقسیم کرد:
    پوشش بیمه بدنه اتومبیل نگرانی های بیمه گزاران (دارندگان این وسائل) در مورد حوادثی که منجر به آسیب دیدن اتومبیل آنها و ایجاد هزینه های پرداخت خسارت میگردد را کاهش می دهد یا از میان می برد.
    در بیمه های بدنه بیمه گزار در مقابل پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه در صورت آسیب دیدن اتومبیل خود بخاطر خطرات تحت پوشش مبلغی را به عنوان خسارت دریافت خواهد کرد به طور کلی اتومبیلهایی که جهت پوشش بیمه بدنه معرفی میگردند در ابتدای امر بایستی قابلیت پوشش بیمه بدنه را دارا باشند و این قابلیت در مرحله اول از دو راه اثبات میگردد:

    1. سال ساخت اتومبیل:
      حداکثر بیش از ۱۰ سال از تولید و مونتاژ وسائل نقلیه سواری در زمان معرفی و صدور بیمه نامه نگذشته باشد،البته برای پوشش بیمه بدنه اتومبیلهای سواری با قدمت سال ساخت برای هر سال اضافه بر ۱۰ سال مزبور ۵ % اضافه نرخ بعنوان قدمت سال ساخت در نظر گرفته و بر حق بیمه های اصلی اضافه گردیده و صدور بیمه نامه برای اتومبیلهایی که بیش از ۲۰ سال از ساخت آنها گذشته باشد نیاز به مجوز از مدیریت بیمه های اتومبیل دارد.
    2. بازدید اولیه از اتومبیل:
      راه دیگر اثبات قابلیت پوشش بیمه بدنه برای اتومبیلهای معرفی شده،کارشناسی بازدید اولیه از وسیله نقلیه معرفی شده توسط کارشناس مورد تأیید شرکت است که کارشناس مزبور باید دارای مجوز کارشناسی بازدید اولیه و کد اختصاصی بوده و گزارش مربوطه را جهت صدور بیمه نامه بدنه تهیه نماید.

بیمه ثالث و سرنشین اتومبیل

  • بیمه ثالث و سرنشین شخص ثالث:کلیه زیاندیدگان ناشی از وسایل نقلیه موتوری زمینی (اعم از زیان جانی و مالی) خواه اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی(شرکتها) باشند شخص ثالث نامیده می شوند.
    خسارت مالی:عبارت است از خسارتهای وارده به کلیه اموال منقول و غیر منقول متعلق(تحت مالکیت)شخص ثالث.
    هر زیاندیده ای که آسیب ببیند چه جانی و چه مالی شخص ثالث است به استثناء راننده مسئول حادثه که شخص ثالث محسوب نمی شود.
    به تعداد انواع اموال موجود ما باید کارشناس تربیت کنیم زیرا حوزه خسارتهای مالی بسیار گسترده است.
    خسارت جانی:منحصراً مربوط به آسیب جانی و صدمات وارده به جسم آدمی است نه موجودات دیگر بلکه فقط انسان.
    خسارت جانی شامل: دیه جرح + دیه فوت + دیه نقص عضو + هزینه درمان می باشد.
    خسارت سرنشین:بیمه نامه سرنشین مخصوص راننده است.(تبصره ۶ ماده ۱ قانون بیمه اجباری شخص ثالث)
    سرنشین کیست؟سرنشین فردی است که از لحظه سوار شدن تا پیاده شدن چنانچه بر اثر حوادث وسیله نقلیه آسیب ببیند طبق تعریف بیمه نامه،سرنشین تلقی می گردد.

معرفی بیمه کارت سبز

  • کارت سبز

    کارت سبز یک گواهینامه بین المللی در زمینه بیمه شخص ثالث است که توسط رانندگانی که به طور موقت قصد عبور و تردد در کشورهای مشخصی واقع در منطقه جغرافیایی سیستم کارت سبز را دارند،تهیه شده و در صورت بروز حادثه تصادف یا در صورت نیاز در مرزها و سرحدات یا داخل کشورهای عضو ارائه می گردد.

  • سیستم کارت سبز چیست ؟
  • اساس نظام کارت بیمه بین المللی وسایل نقلیه موتوری موسوم به سیستم کارت سبز Green Card system بر مبنای توصیه کمیسیون اقتصادی برای اروپا The Economic commission for Europe)E.C.E) وابسته به سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۳/۱/۱۹۴۹ بنیان نهاده شد. براساس قطعنامه سازمان ملل متحد ، قرارداد لندن یا موافقت نامه هماهنگ بین دفاتر Uniform Agreement پی ریزی شد که عملیات سیستم کارت سبز بر پایه مفاد آن صورت می پذیرد . فعالیت اجرایی سیستم کارت سبز در تاریخ اول ژانویه سال ۱۹۵۳ آغاز شده است.
  • نحوه عضویت در سیستم کارت سبز
  • شرط اصلی عضویت در سیستم کارت سبز این است که در کشور متقاضی عضویت ، بایستی قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری (قانون بیمه اجباری شخص ثالث T.P.L (Compulsary Third Party Liability وجود داشته باشد.
  • اعضای کارت سبز
  • در حال حاضر ۴۵ کشور عضو سیستم کارت سبز هستند که به جز ۵ کشور ایران ، عراق ، تونس، مراکش و رژیم غاصب اسرائیل بقیه کشورهای عضو کارت سبز در قاره اروپا قرار دارند. حدود ۲۲۰ میلیون وسیله نقلیه موتوری در محدوده جغرافیایی سیستم کارت سبز تردد می کنند.
  • دفاتر کارت سبز
  • در هر کشور عضو سیستم کارت سبز ، یک “دفتر ملی کارت سبز” وجود دارد. دفتر ملی کارت سبز مطابق با قوانین و مقررات ملی هر کشور ، عهده دار مدیریت ، رسیدگی و پاسخگویی در زمینه خسارات ناشی از تصادفات وسایل نقلیه موتوری کشورهای عضو می باشد. دفتر کارت سبز در هر کشور بر طبق رویه بیمهگر صادر کننده کارت سبز عمل نموده و در روند عملیات تسویه خسارات ناشی از حوادث ایجاد شده توسط رانندگان خارجی ، برحسن اجرای عملیات طبق مفاد موافقت نامه هماهنگ بین دفاتر ، نظارت دارد. کلیه دفاتر کارت سبز عضو دفتر مرکزی کارت سبز( Council of Bureaux(C.O.B که مقر آن در لندن است می باشند.
  • دفتر کارت سبز ایران (Green Card Bureau of Iran)
  • دفتر کارت سبز بیمه مرکزی ایران Bimeh Markazi Iran-The Green Card Bureau of Iran به عنوان دفتر کارت سبز ایران مسئولیت نظارت بر حسن اجرای مفاد آئین نامه داخلی (Uniform Agreement (U.A را به عهده دارد.
  • کارت سبز را چه نهادی صادر می کند
  • کارت سبز توسط شرکت های بیمه ای که در هر کشور اجازه صدور بیمه نامه شخص ثالث را دارند و به عضویت دفتر کارت سبز آن کشور پذیرفته شده باشند، صادر می شود. در ایران ، شرکت سهامی بیمه ایران Iran Insurance Company به عنوان تنها شرکت بیمه ای که عضو دفتر کارت سبز ایران است، اجازه صدور کارت سبز را دارد.
    در صورت وقوع تصادفی که مقصر آن یک راننده خارجی دارای کارت سبز باشد: زیان دیدگان می توانند به دفتر کارت سبز آن کشور که تصادف در آنجا واقع شده ، مراجعه کرده و با استفاده از راهنمایی های دفتر کارت سبز، زیان های وارده را جبران نمایند.

اعلام و رسیدگی به خسارات

  • اعلام مدارک خسارت شخص ثالث مالی :

– با گزارش مقامات انتظامی

مدارک مورد نیاز جهت دریافت خسارت با گزارش مقامات انتظامی عبارتند از:

– اعلام خسارت حداکثر ظرف ۵ روز؛

– اصل و کپی بیمه­ نامه شخص ثالث طرفین حادثه ؛

– یک عدد کوپن بیمه­ نامه شخص ثالث مقصر حادثه؛

– اصل و کپی گواهینامه و کارت خودرو طرفین حادثه؛

– سند مالکیت خودرو زیاندیده؛

– اصل کروکی و گزارش کارشناسی راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه؛

– بازدید کارشناسی بیمه گر از خودرو زیاندیده و در صورت لزوم از خودرو مقصر حادثه؛

در صورتیکه کروکی تنطیمی از نوع غیر سازشی باشد ، می بایست علاوه بر مدارک فوق، برگ بازجویی طرفین حادثه به همراه سایر گزارشهای تکمیلی از قبیل گزارش نیروی انتظامی( پلیس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه)، عندالزوم گزارش کارشناس رسمی دادگستری، و عندالزوم رأی محاکم قضایی در مورد کروکی تنظیمی به شعب پرداخت خسارت ارائه گردد.

–  بدون گزارش مقامات انتظامی

پرداخت خسارت بدون ارائه گزارش مقامات انتظامی حداکثر تا سقف تعهد بیمه­ نامه ، منوط به داشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر و پیوسته در زمان حادثه ، برای طرفین حادثه و دارا بودن گواهینامه مجاز توسط رانندگان مقصر و زیاندیده می باشد . همچنین حضور وسایل نقلیه طرفین حادثه در محل شعبه خسارت جهت بازدید کارشناس این شرکت و تایید حادثه الزامی است .

مدارک مورد نیاز جهت دریافت خسارت عبارتند از:

– اعلام خسارت در اسرع وقت و بلافاصله بعد از تصادف؛

– اصل وکپی بیمه نامه شخص ثالث طرفین حادثه؛

– یک عدد کوپن بیمه نامه شخص ثالث مقصر حادثه؛

– اصل و کپی گواهینامه و کارت خودرو طرفین حادثه؛

  • اعلام مدارک خسارت شخص ثالث جانی:

– حوادث منجر به جراحات بدنی

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده حوادث منجر به جراحات بدنی عبارتند از:

  • اعلام خسارت حداکثر ظرف پنج روز ؛
  • گزارشهای مقامات انتظامی؛
  • اوراق بازجویی طرفین حادثه؛
  • کروکی تنظیمی توسط افسر کاردان فنی (در صورت لزوم) و نظریه کارشناس رسمی دادگستری؛
  • کپی شناسنامه مصدومین؛
  • مشخصات کامل مصدومین؛
  • مدارک بالینی و اصل صورتحساب بیمارستانی؛
  • کلیه نظرات پزشکی قانونی در مورد نوع صدمات؛
  • رای نهایی دادگاه در صورت صدور؛

– حوادث منجر به فوت

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده حوادث منجر به فوت عبارتند از:

  • گزارش­های مقامات انتظامی ؛
  • مدارک مورد نیازجهت تشکیل پرونده خسارت بدنه
  • ایراد خسارت در حوادث و تصادفات
  • با گزارش مقامات انتظامی
  • مدارک مورد نیاز جهت دریافت خسارت با گزارش مقامات انتظامی عبارتند از:
  • اوراق بازجویی طرفین حادثه ؛
  • کروکی تنظیمی توسط افسر کاردان فنی ( در صورت لزوم)  و نظریه کارشناس رسمی دادگستری؛
  • کپی شناسنامه باطل شده متوفی؛
  • مشخصات کامل متوفی، برگ معاینه جسد، خلاصه رونوشت فوت و جواز دفن؛
  • گواهی حصر وراث؛
  • قیم­نامه در صورت داشتن صغیر؛
  • کپی شناسنامه تمام ورثه؛
  • رأی نهایی دادگاه در صورت صدور. (البته امکان دریافت خسارت بدون رأی دادگاه و بصورت توافقی نیز امکان‌پذیر می‌باشد).
  • زیاندیده موظف است ظرف ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ رأی قطعی و یا ظرف ۱۵ روز بعد از قطعی شدن رأی ابلاغی خود را به بیمه­گر اعلام نماید. عدم مراجعه زیاندیده یا مقصر ظرف مهلت مذکور موجب افزایش تعهدات بیمه­گر نخواهد شد.

– اصل و کپی بیمه‌نامه بدنه و شخص ثالث خودرو؛

– اصل و کپی گواهینامه راننده خودرو در هنگام حادثه؛

– اصل و کپی کارت و سند خودرو؛

– اصل کروکی ( گزارش کارشناسان راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه)؛

– ارائه معرفی نامه از شرکت های لیزینگ در صورت خرید اقساطی خودرو؛

– بیمه­ گذار مکلف است از عدم سازش یا اعلام خسارت به مقصر حادثه در تصادف خودداری نماید؛

  • هموطن گرامی در صورتیکه کروکی تنظیمی از نوع غیر سازشی باشد، می‌بایست علاوه بر مدارک فوق، برگ بازجویی طرفین حادثه به همراه سایر گزارشهای تکمیلی از قبیل گزارش نیروی انتظامی، گزارش کارشناس رسمی دادگستری، و عند الزوم رای محاکم قضایی در مورد کروکی تنظیمی به شعبه پرداخت خسارت ارائه گردد.
  • بدون گزارش مقامات انتظامی

در صورت بروز حادثه و ایراد خسارت به بدنه خودرو، به شرط مقصر بودن راننده خودرو مورد بیمه، یا عدم وجود مقصر شناخته شده در حادثه، بیمه‌گذار می‌تواند به شعب پرداخت خسارت این شرکت مراجعه نماید.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت خسارت عبارتند از:

– اصل و کپی بیمه‌نامه بدنه و شخص ثالث خودرو؛

– اصل و کپی گواهی نامه راننده خودرو در هنگام حادثه؛

– اصل و کپی کارت خودرو؛

– اعلام خسارت در اسرع وقت ؛

– بازدید از محل حادثه حسب مورد توسط کارشناس بیمه­ گر؛

  • وقوع سرقت قطعات و لوازم خودرو

در صورت وقوع سرقت قطعات و لوازم خودرو، به شرط آنکه خودرو دارای پوشش سرقت در جای لوازم باشد، سریعا موضوع را به نزدیکترین پاسگاه یا کلانتری محل حادثه گزارش نموده و جهت دریافت خسارت به یکی از شعب پرداخت خسارت این شرکت مراجعه نمایید.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت خسارت عبارتند از:

– گزارش مقامات انتظامی با درج نوع لوازم سرقت شده؛

– اصل و کپی بیمه‌نامه بدنه و شخص ثالث خودرو؛

– اصل و کپی کارت و سند خودرو؛

– ارائه معرفینامه از شرکتهای لیزینگ در صورت خرید اقساطی خودرو؛

  • وقوع سرقت کلی خودرو

بیمه‌گذار محترم، در صورت وقوع سرقت کلی خودرو، سریعاً موضوع را به نزدیکترین پاسگاه یا کلانتری محل حادثه گزارش نموده و ظرف حداکثر ۴۸ ساعت، جهت تشکیل پرونده به یکی از شعب پرداخت خسارت این شرکت مراجعه نمایید.

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده عبارتند از:

– اصل و کپی بیمه‌نامه بدنه و شخص ثالث خودرو .

– اصل و کپی کارت و سند خودرو .